Vår scoutlokal ligger i ett bostadsområde med en härlig stor trädgård.

Historia om Ystad scoutkår

1961 den 6 december bildades Ystads scoutkår som finns idag. Kårens första ordförande var Einar Linde.
Kårlokalen var ett skyddsrum i Västervångskolan. Invigningen av den skedde 31 maj 1962.

Den 4 oktober 1968 flyttade verksamheten till ett äldre hus på den tomt där den finns idag. Kåren passade då också på att byta namn, från Ystads scoutkår till Ystad scoutkår, alltså utan genitiv s. Fastigheten friköptes 1974 och då beslöts att ett nytt hus skulle byggas.
1975 stod den nya lokalen färdig och det är den vi använder oss av idag.

När kåren flyttade dit den ligger idag, låg fastigheten i Folkestorp, men stadsplanen ändrades och idag ligger scoutgården mitt i ett villaområde med adress Ridgatan 5.

Terminsavgiften var i början 10 kr per termin ända till 1975, sedan har det gått uppåt och idag är den 400 per termin. En stor del av denna går till förbundet och distriktet. För att hålla verksamheten igång får vi kommunala och statliga bidrag.